2 veckor kvar...

Datum:2009-08-10 Tid:23:32:15   I kategorin:Allmänt | 0 Kommentarer

Japp, nu är det bara 2 veckor kvart tills skolan börjar!! :D Så om 2 veckor är jag student på nytt!! :P

Idag var vi inne i stan med bilen och lagade punkteringen. Gick och laga det däcket som det var smygpunka på. Men det däcket som det blev helpunktering på i fredags, gick inte och rädda. Så det var bara att köpa ett nytt däck :( Närmare 2000 kr slutade det på :( Jäkla bilar.. :(

Sen var vi och provköprde en bil idag också! En Honda CR eller Honda CRW eller nåt sånt... Haha, kommer inte ens ihåg vad den hette! Men den var silverfärgad i alla fall!! :P Haha!! Hur som helst, man satt väldigt bra i den, väldigt högt och hade bra uppsikt. Var skön och köra också. Men försäljaren sa någonitng som jag inte visste om. Eller visst och visste, vet man väl egentligen, bara att jag inte tänkte så långt! :P Han sa att ju fortare man kör med bilen, ju mer bensin drar den. Ja, det gör väl alla bilar alltså, men eftersom den här bilen var så hög, så blir det ju extra mycket luftmotstånd om man bara ökar hastigheten lite. Så det skiljde tydligen flera dl/mil på att köra 110km/h och köra 120km/h. Typ 3 dl. Och det är inte bra! Fast, man ska ju inte köra fortare än 110.. :S Men ändå!! det gillade jag inte!!

Sen mailade jag facket idag, för att ändra min inkomt nu tills jag börjar pluggar, så medlemsavgiften sänks lite. Kollade på Livs hemsida, och om man tjänar 0-8000kr/månaden, är månadsavgiften 452 kr. Och jag kommer få 7820kr/mån när jag pluggar. 452 kr av 7820kr är VÄLDIGT mycket pengar.... Så jag skrev i mailet och frågade, om det inte fanns någon dispans för oss studenter. Se om jag får nåt svar på de. Jag hoppas i alla fall att man kankse kan få det lite billigare. Annars finns det ju inte en chans att man kan vara med. Eller, jag ska ju inte vara med, vill bara vara det de första månaderna i skolan, så jag ser att utbildningen verkligen är bra! För om den nu inte skulle vara det, och jag gått ur facket och a-kassan, kan de ju bli lite jobbigt :S

Men 7820kr/mån... Det är vad jag kommer ha närmaste två åren. Eller inte ens det, nästa sommar kommer jag inte få ett ända öre. Jag fattar inte att studiemedlet ska vara så dåligt! Och så borde man få allt, inte behöva låna pengar... Man får ju hålla på och betala på studieskulder hela livet ju!!

Det året mellan gymnasiet och Cloetta, när jag gick civilingenjör maskinteknik, det årets lån tar 9 år att betala tillbaka!! 9 ÅR!!! Det är ju inte klokt!! Så jag har ju betalat 4 av 9 år på det nu.. 500 spänn i månaden... Bara 5 år kvar... Och nu kommer det två nya år med studier, 5+9+9=23år!! 23ÅR!!!! Jag ska betala min skolgång i 23 år!!!! Och jag kommer vara 25 år när skolan är klar, vilket betyder att jag kommer få betala på Csn-lånet nästan ända tills jag är 50 år!!! Shit!!!

Nä, fy, nu blev det mycket pengaprat.. Blä...

Man kan ju i alla fall konstatera, att studenter inte behöver oroa sig för att de ska få några pengar över när månaden är slut :P

Imorgon ska jag med Anna in till barnmorskan, och sen blir det klippning! Har inte tiktigt bestämt mig än hur jag ska klippa mig. Men det blir väl bara topprna, tror jag. Och lite inhandling av schampoo, det har precis tagit slut. Lagom att klippa sig när en stor sån där schampooflaska är slut kankse :P

Funderar på och testa torrschampoo. Visste inte att det fanns, förens för några dagar sen, när jag hörde om det på tv:n. Någon som använder det? Som kan säga om det är bra? Kan ju vara värt att testa i alla fall!! :)

Och imorgon kommer lilla Zigge hem till oss!! :D Han ska bo hos oss ett tag igen!! :D Har vart lite lugt med det nu under sommaren, då har han mest vart hemma. Vi har inte velat vara för bundna vid och bara vara borta visst antal timmar under sommaren. Plus att jag får så dåligt samvete och lämna honom ensam hemma. För det brukar ju bli så att man åker iväg lite extra på sommaren, under semestern! :) Men imorgon kommer han igen! :D

Nä, nu ska jag nog gå och lägga mig, ska ju upp skapligt tidigt imorgon! Första gången jag sover själv i nya huset också, Benny jobbar natt. Se hur det går! ;) Skulle haft lilla Zigge här nu, så hade jag ju haft lite sällskap! :P


Imorgon ska vi busa, Zigge och jag! ;)


GOD NATT!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0