Spöken i S:t Anna

Datum:2008-12-05 Tid:16:21:38   I kategorin:Allmänt | 0 Kommentarer

Man har ju hört en hel del "spökhistirorier" och liknande när man var mindre och bodde hemma, speciellt också för att min familj bor precis bredvid S:t Anna kyrkogård.

Men nu låg jag här i soffan och halvsov lite, hade Kanal Lokal påslagen. Och de började prata om ljudböcker, om att på ostgotabibliotek.se, kan man ladda ner några gratis ljudböcker. En av ljudböckerna som fanns hette "Spökena i Östergötland". Det tyckte jag lät lite intressant, så jag gick in på sidan och kollade. Då finns det uppradat från varje stad, by eller håla i Östergötland, så man kan lyssna på olika små delar. S:t Anna fanns ju givetvis med! Så jag lyssnade på det kapitlet. Fick höra en ny historia som jag aldrig hört förut:

Det var ett par som skulle gifta sig i S:t Anna Kapell (Gamla Kyrkan), och bruden och alla gäster stod ute på kyrkbacken och väntade på att den blivande mannen skulle komma. Han kom gående över isen på Kapellviken och det var vår, så isen bar honom inte. Han gick igenom och drunknade. När sedan blivande bruden dog, kunde man se henne gå runt på stenmuren runt kyrkan, iförd sin svarta klänning och S:t Annans brudkrona (jättefin!) och spana ut över viken, väntades på sin man. Men tydligen är det bara på nyårnatten hon går där och vankar. Har aldrig sett henne i alla fall, kankse skulle se till och fira nyår hemma i S:t Anna, se om jag ser henne. Frågan är ju vad som är sant...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0