Inskrivning till Arbetsförmedlingen...

Datum:2008-12-30 Tid:10:43:31   I kategorin:Allmänt | 1 Kommentarer

Sitter och fyller i inskrivningen till Arbetsförmedlingen. Och det är då inte lätt!! Den första delen var ju inga problem, namn och adress och sånt :P Men sen kommer del 2, med den här frågan:

I vilka delar av Sverige söker du jobb. Välj län och kommun. Max 12 val.

Ok?!?! Är de dumma på riktigt eller?? ALLA VET JU ATT MAN MÅSTE SÖKA JOBB I HELA SVERIGE?!?! Så jag fattar inte, är det en kuggfråga, om man bara fyller i Östergötlands län och sen Linköpings kommun så får man sig en utskällning när man kommer dit?? :S

Sen går man vidare och ska skriva in högsta avklarade utbildning. Ja, min högsta avklarade utbildning är ju gymnasiet, och där gick jag Teknikprogrammet med datainriktning. Och det ända man ska fylla i är att jag har gått en gymnasieutbildning, inte vilken. Konstigt. Sen ska man bara välja inriktning. Hmm?? Jag fyller i data, för det är ju min inrikting. Fast jag borde kankse fylla i matte eller fysik, tycker jag själv, eftersom vi hade det mycket, mycket mera än data. :S Tycker det är konstigt bara...

Sen går man vidare igen, och det kommer väl en ny sån kuggfråga:

Innom vilka yrken söker du jobb. Välj max 4 st.

Hmm?? Ja, för det första söker jag ju inga jobb nu, jag är ju inte arbetslös än. Men det får man väl inte säga högt. Jag vet ju att jag ska plugga, så jag vill ju inte ha nåt jobb! Eller, jag vet inte!! Men hur som helst, jag får ju inte säga det till Arbetsförmedlingen.

Och så ska jag då göra 4 st val. Det är ju inte det lättaste. För man kan liksom inte välja en hel grupp man söker jobb inom, utan det ska vara ett specifikt yrke. Och jag är ju ingenting, så jag kan ju inte söka nåt!! Jo, jag är tekniker, och väljer jag det, kommer det ju upp massa lustiga saker... :S

När man väl har kommit fram till ett specifikt yrke, ska man fylla i om man har utbildningen för det yrket eller inte. Hmm?? Så jag borde egentligen kunna välja 4 st olika civilingenjörsarbeten där, och skriva "ingen utbildning"?? Fixar dom de då?? De vill ju inte att man ska plugga! Eller? De vill väl bara slänga ut en någonstans, så fort som möjligt?? :S

Jag förstår mig inte på deras frågot helt enkelt!! Så jag avbröt!! Fyller i det klart någonannan gång, måste nog fundera lite på vad jag egentligen ska fylla i.. :S

Någon som nyligen anmält sig till Arbetsförmedlingen? Som man kan prata lite med, så man inte "fyller i fel"!! :P

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Du kan alltid fråga mig! Har varit inskriven in och ut i ca 5½ år! Kram

2008-12-30 @ 11:44:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0