Helsingfors

Datum:2008-08-07 Tid:21:49:40   I kategorin:Allmänt | 11 Kommentarer

Jaha, mina vänner, nu ska jag äntligen skriva om resan.

Vi åkte ju bussen upp till Sthml på söndagen, och kom upp runt 16-tiden. Gick på båten direkt och letade upp hytten. Då hade vi lite tid över innan buffén, den öppnade inte förens klockan 17. Gick ut på däck lite, och tog några turistbilder! ;)


Båten i hamnen i Sthml. Vädret är ju inte det bästa, men,
det finns ju tak på båten ;)


"Åhh, är det inte mat snart?" Observera att Benny sitter på flytvästaran,
måste ju veta var de är! Jag kolla till o med livbåtarna, är lite småorolig
sådär, tänker ju på Estonia :S

Hur som helst, klockan gick och maten öppnade. Och de hade verkligen allt! Allt! Mycket skaldjur och fisk, kyckling, grillat, potatisgratäng, wook, potatismos, till och med kalopps och kokt potatis fanns! Hamburgare och tacos och pannkakor till barnen. Och för att inte tala om efterätten! Ahhh!! Deras chokladmousse, mumma, mumma, säger jag bara. Sen hur mycket dricka man ville till! Blev en flaska vin, tänkte, bättre och vara lite smålullig från början, ifall det gungar! ;)


Mat!!


Efterrätten!!

Efter maten gick vi en sväng till taxfreen och handlade lite. Fast, jag vet inte, är det så himla mycket billigare egentligen? Det är väl om man köper typ en jättedyr champange, som man kan spara in lite, men det gör man ju inte. Nä, jag blir lite snål sådär, plus att de är ju svårt att veta hur mycket dricka man ska ha och när. Bättre att köpa när man väl ska ha det. Och sen ska man bära skiten hem också!! Det är ju inte lätt precis!! ;) Jag köpte i alla fall en flaska smultronlikör, dels för att det var en plastflaska (då kan den ju inte gå sönder) och för att den var billig, bara 50:-. Sen ett paket tuggummi och en toblerone. Sen var jag nöjd!! ;)


Första svängen till taxfreen


Benny är på smirren direkt! ;)

När vi packade hemma innan vi åkte, sa Benny att han skulle ha med sig diskproppen. Jag trodde nåt slagit slint i huvudet på honom, jag menar, han ska väl inte diska på båten! Men sen nere i hytten förstod jag vad han skulle ha den till, och det var ju faktiskt inte så dumt!


Han skulle ju ha proppen till handfatet, finns det inget kylskåp, får man ju
kyla drickan med kallvatten!! Benny har sina ljusa stunder!! ;)


Lite sol var det på kvällen. Vackert!


Shoppinggatan

På kvällen badade vi lite i bubbelpoolerna, fanns flera stycken. Glastak, högst upp på båten, så man satt och kollade ut över havet!


Poolerna


Här lämnar vi Mariehamn på natten


Första drinken för kvällen, var nog den godasta orgasm jag någonsin
druckit! Den var skummig och jättegod! Kolla Bennys glas, det står i
vårt vitrinskåp här hemma nu ;)
 


Nästa bar och nästa drink! Typ mintorgasm, den var jättegod!
Benny dricker jäger och någon tranbäsrdrink, tror jag

Ja, kvällen och natten gick, vi drack lite drinkar, gick i affärer och gick ute på däck och kollade. Nästa morgon gick vi upp kl 7 (kl 8 finsk tid) för att äta frukost. Båten skulle vara framme i Helsingfors kl 10, så vi hade två timmar på oss att göra oss iordning och äta frukos. Men när vi vaknade gungade de ganska mycket, och jag hade svårt att äta frukost, åt bara lite. Gick ut på däck och kollade när båten la till i hamn.


Passagen in i Finland. Helsingfors precis runt hörnet!


Äntligen land under fötterna! I den fina saulhallen precis i hamnen,
den var jättemysig!


Är man i Helsingfors, måste man ju till Stockmann. Men, vad fasen,
jag skiter ju i märket på kläderna, så det blev inga stora investeringar där inte!!


Här sitter vi i hamnen och äter en baugett som vi köpt i saluhallen.
Och de är inte kallt, det är inte därför jag har huvan på mig, det är för att
inte håret ska blåsa när jag äter!


Det var ju inte bara en pippi fågel som ville ha våra mackor..


Nere i hörnet bodde vi, precis under buffén

Efter en dags turistande i Helsingfors, gick vi tillbaka till båten och duschade, jag ville göra den medans den stod still och inte åkte. Jag menar, stå där inne i det trånga untrymmet och vågorna guppar - aldrig i livet!! Vi gjorde oss iordning, sen var det bara att gå till buffén igen och börja äta!!


Vi, innan maten. Med konkurrenten i bakgrunden ;)

Men, den här gången kunde jag knappt äta. Hann "bara" äta en portion mat, sen började de gunga aldelles för mycket. Trodde att jag skulle spy på min bordsgranne där ett tag. Så jag kunde inte äta! Och inte röra mig! Var tvungen och sitta där, stilla på stolen, och kolla långt framåt! Kolla ner på tallriken gick inte! Usch! Det var så pass att Benny gick till receptionen och hämtade en åksjuketablett till mig. Men jag hade ju redan hunnit dricka två glas vin, så jag vågade inte ta den. Och tydligen var jag inte den ända som behövde tablett, det var flera stycken före Benny i kön som tog! Det blåste rejält!! Hur som helts, jag tog inte tabletten, utan satt där vackert på stolen, medans Benny åt. Men efter ungefär en timme, vände båten upp, så vågorna kom åt andra hållet, och då gungade de inte alls lika mycket. Så då kändes de riktigt bra igen, och jag gick loss på efterrätten!! Så, den fick jag i alla fall!! :P


Benny på buffén


Efter en drink senare på kvällen, kändes knappt vågorna!!


Den gröna drinken där, var underbart god!! Med lime och äpple,
någonting. Hur god som helst!

Ja, kvällen gick igen och nästa morgon var det bara äta frukost, sen var båten framme i Sthml. Sen sov vi nästan hela bussresan hem! För hur det än är, så sover man ju alltid lite dåligt på båten, motorljud och obekväm säng. Så, det var riktigt skönt att komma hem!!


Och så fick jag äntligen min parfym!! <3

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Oh luktar den gott? Jag ska oxå köpa Köpa den när jag åker till åland med mona. Vad fick du ge för den? verkar ha varit kanon på resan. Kan tipsa om calma åksjuketuggummi nästa gång :D Jätteeffektivt åtminstone för mig :D

2008-08-07 @ 21:59:49
Postat av: LillaAnna

Äntligen din parfym.. de är ju min parfym!! Ska du gå runt å lukta som mig nu.. din härmapa ;)

Super fina bilder! Speciellt den på dig å Benny tillsammans i blåa tröjorna! Bubbelpoolen såg riktigt najs ut!!

2008-08-07 @ 22:00:47
URL: http://www.nogg.se/twizz
Postat av: Evelina

Kul att läsa om er lilla tripp. Ni såg ut att ha det himla bra där ju ;)



Och snart luktar jag precis lika gott :)

kram

2008-08-07 @ 22:14:25
URL: http://eeia.blogg.se/
Postat av: Jenny

ni verkade att ha mysigt på båten... skulle vara kul att åken på en sån resa... men jag tror inte att klarar det... kram

2008-08-07 @ 23:27:36
Postat av: sandra

Hahaha nice parfym baby!!!!

Hade ni synkat ihop er om fär på tröjan o så, ni e som gjutna för varann ;)



o Du Älskar dig, tack för smyg reklamen me Aloeveran! "Drick den, märk skillnaden!!" hahaha

2008-08-08 @ 10:24:52
Postat av: Lollo svarar Lovisa

Ja, den luktar jättegott! :) Du kommer gilla den!! Ja, tuggummi kankse är bättre då, kan man väl tugga fast man druckit alkohol.. Fast, jag tar de nog lungt med båtresor i framtiden, försäker nog undvika dem :P

2008-08-08 @ 17:38:58
URL: http://vitloksflikkan.blogg.se/
Postat av: Lollo svarar Anna

Vaddå din parfym, har du den? När köpte du dem? De visste jag inte. jag har ju sagt hela våren, ända sen den kom, att jag ska köpa den!! :)Ja, poolen var finfin!! ;)

2008-08-08 @ 17:40:33
URL: http://vitloksflikkan.blogg.se/
Postat av: Lollo svarar Evelina

ja, det var bra!! :) När får du din parfym då?

2008-08-08 @ 17:41:46
URL: http://vitloksflikkan.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Ja jag tror också jag kommer älska den- har luktat på den på åhlens o då gillad ejag den :D Inte långt kvar till min o monas resa nu. ska ner o betala när lönen kommer :D Då har vi namnasdag :D

2008-08-08 @ 17:42:29
Postat av: Lollo svarar Jenny

Ja, de var mysigt, men jag håller mig nog borta från kryssningar ett tag framöver tror jag.. Finns bättre saker att göra än att gunga på en båt!! :P

2008-08-08 @ 17:42:57
URL: http://vitloksflikkan.blogg.se/
Postat av: Lollo svarar Sandra

Ja, du, de tänkte jag inte på, men de är ju faktisk aloeveravattenflaskan!! Haha!! Nu kommer mumintrollen ringa dig oc vilja ha!! Haha! :P

2008-08-08 @ 17:44:04
URL: http://vitloksflikkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0